Onlangs is de Voortgangsrapportage II Passend Onderwijs verschenen. Naar aanleiding hiervan is een Kamerbrief: Samen de schouders onder passend onderwijs geschreven die op 5 april is besproken.
De tweede kamer blijft kritisch op de uitvoering van passend onderwijs. In het debat gaven de kamerleden aan te weinig vooruitgang te zien: de groep leerlingen die onvoldoende ondersteuning krijgt of thuiszit is nog te groot.
- Landelijke norm voor de basisondersteuning: de leden van de tweede kamer constateren dat er na al deze jaren nog steeds geen bruikbare landelijke norm voor basisondersteuning is. Het eerder geschreven BCM-voorstel voor deze norm is door de minister afgewezen. De lerarenvertegenwoordigers en ouders & Onderwijs hebben de opdracht gekregen een nieuw voorstel te doen in het eerste kwartaal van 2024.
- Weg naar inclusief onderwijs: bij een aantal partijen is twijfel over de haalbaarheid van inclusief onderwijs. Anderzijds vinden andere partijen dat het werken aan inclusief onderwijs geen vrijblijvendheid is. Zowel de kamer en het kabinet hebben in diverse afspraken vastgesteld dat de sector hiernaartoe moet bewegen. Een van de grootste vraagstukken is de plek van het speciaal onderwijs in een inclusief onderwijsstelsel. Zowel Kamerleden als de minister erkennen dat een plek in het SO ook in de toekomst voor een aantal kinderen de beste plek is. Tegelijkertijd kijkt de minister naar een toekomstbeeld waarin er minder speciaal onderwijslocaties zijn omdat meer kinderen een plek hebben gevonden in het reguliere onderwijs, met de juiste ondersteuning aldaar.
- Reserves samenwerkingsverbanden: in het debat was ook veel aandacht voor de generieke korting op samenwerkingsverbanden. De meningen verschillen over de vraag of alle samenwerkingsverbanden gekort moeten worden of alleen de verbanden met bovenmatige reserves.
- Samenwerking onderwijs en zorg: er is uitgebreid aandacht gevraagd voor het vereenvoudigen van samenwerking tussen onderwijs en zorg. De zorgproblemen moeten niet op het bordje van de leraren komen. de minister en staatssecretaris hebben aangegeven naar deze knelpunten te kijken en hier in een aankomend debat over zorg in onderwijstijd op terug te komen.
- Er komt een wetsvoorstel dat regelt dat alleen nog onafhankelijke lenden deel uit mogen maken van het interne toezicht van samenwerkingsverbanden.
- Er komt dit jaar een plan om het OntwikkelingsPerspectiefPLan (OPP; een handvat voor het bepalen en evalueren van de ondersteuningsbehoefte van de leerling, de ondersteuning, het handelingsdeel en het uitstroomperspectief van de leerling) makkelijker maken in het gebruik en om scholen te helpen om het OPP juist en effectief in te zetten.
- In het land bestaat (grote) waardering voor de ondersteuning die het Steunpunt Passend Onderwijs biedt. De overheidssubsidie wordt daarom verlengd tot en met 2026.
- Het wetsvoorstel terugdringen verzuim (WV verzuim) wordt, mede op basis van internetconsultatie, op kleinere en grotere punten aangepast.
Voor meer informatie verwijzen we naar: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken