Afgelopen week heeft de inspectie van het onderwijs de staat van het onderwijs 2023 gepubliceerd. Ze brengen hierin cijfers en feiten bijeen, tonen meerjarige ontwikkelingen en resultaten en ze signaleren verbanden en oorzaken.
Onderwijsontwikkelingen
Er wordt veel gevraagd van het onderwijs onder vaak lastige omstandigheden. Acute problemen zoals een tekort aan leraren, zorgen om het welzijn van leerlingen en het organiseren van onderwijs voor nieuwkomers maken het lastig te focussen op de lange termijn. Toch is het cruciaal om tijd vrij te maken om gezamenlijke doelen te stellen, lessen goed voor te bereiden en doorlopend gericht te professionaliseren. Besturen, scholen en beleidsmakers hebben de verantwoordelijkheid om te werken aan de verdere verbetering van basisvaardigheden en kansengelijkheid. Daar is samenwerking voor nodig, van ministers tot en met de klas.
De staat van het primair onderwijs
We zien lichtpunten in de ontwikkeling van basisvaardigheden en gelijke kansen. Het beleid van scholen om zich te concentreren op de kinderen met de grootste achterstand op de basisvaardigheden, lijkt vruchten af te werpen. Door het hele onderwijs is eensgezindheid over de belangrijkste opgaven in het onderwijs. De scholen zien de noodzaak om extra aandacht aan taal, rekenen en burgerschap te schenken en willen hier werk van maken. Besturen en scholen streven naar een percentage behaalde referentieniveaus voor taal en rekenen dat minimaal gelijk is aan het landelijk gemiddelde. Vanwege het oplopende lerarentekort. heeft het behoud van leraren hoge prioriteit. Een goede begeleiding van beginnende leraren is daarom belangrijk.
De complete staat van het onderwijs vindt u hier